26. 8. 1278 – bitva na Moravském poli
30. 5. 1434 – bitva u Lipan
24. 8. 1572 – bartolomějská noc
21. 6. 1621 – poprava sedmadvaceti českých pánů
27. 7. 1896 – 4. kongres II. internacionály.
Ptáte se, co mají všechna tato data společného?
Všechna tato data jsou nezapamatovatelná."
Tolik citát z Cimrmanovy hry Blaník. Nezvolila jsem ho náhodou. Příspěvek o periodické tabulce a následná diskuze mě totiž inspirovaly k zamyšlení nad mnemotechnickými pomůckami. Toto heslo je obsaženo i v české Wikipedii. Zde se píše, že ..."Jako mnemotechnická pomůcka se označují nejčastěji slovní či grafické konstrukce podporující zapamatování nebo zpracování informace mozkem pomocí přidružení představ či jiných informací."
Slovo "mnemotechnická" pochází ze starého řeckého slova mnemonikos (ze vzpomínky) a souvisí také s Mnemosyne (vzpomínka), což je v řecké mytologii jméno matky všech múz.
Mnemotechnických pomůcek existuje spousta. Od těch známých, jako jsou "pomocná slova" u Morseovy abecedy (akát, blýskavice,...), až k těm, která si člověk vytvoří sám pro sebe (viz candycane a její sodíková pomůcka, která mě dostala). Některé jsou užitečné, jiné méně. Mně byla nedávno doporučena jedna, která mě velice potěšila, protože mi udělala "geologické jasno". Nikdy jsem nebyla schopná si zapamatovat, který krápník je stalaktit a který stalagmit. Až při cvičení z geologie nám Mgr. K. prozradil (pravda, poněkud infantilní, ale účinnou) pomůcku na jejich rozlišení. Stalaktit je krápník, který roste ze stropu, protože jak z něj voda skapává dolů, tak to dělá "tit, tit, tit".
Holt, některé údaje jsou, jak řekl už Cimrman, prostě nezapamatovatelné. A proto máme tyhlety pomůcky:
- Bra prodali dvě hutačevi - Smetanovy opery (Braniboři v Čechách, Prodaná nevěsta, Dalibor, Libuše, Dvě vdovy, Hubička, Tajemství, Čertova stěna, Viola)
- Emil hodil granát do atomové elektrárny. – struny na kytaře (ovšem v opačném pořadí)
- Ivan Vedl Xenii Lesní Cestou Do Města - římské číslice
- Lucka Cucá Dobrý Med - římské číslice od 50 nahoru (tuhle pomůcku si pamatuju ze ZŠ)
- s cívkou je to jako s dívkou - nejdřív napětí, potom proud - fyzikální pomůcka pro obvod s cívkou (napětí fázově posunuto o π/2 před proudem)
- Šetři se osle - 6378 km - poloměr Země (bohužel to není tak úplně pravda, protože do výpočtů se používá hodnota 6371 km)
- BeFeLeMe Pes Se VeZe - obojetné souhlásky
- klouby a ďolíky na ruce sevřené v pěst - počet dní v měsíci (kloub 31, ďolík 30 nebo 28 či 29)
- C - couvá, D - dorůstá - fáze Měsíce
- zákaz stání (kruh na značce je rozdělen čárou na dvě části, stání má dvě slabiky), zákaz zastavení (kruh na značce je rozdělen čarami na čtyři části - zastavení má čtyři slabiky)
- zADEK - vitamíny rozpustné v tucích A, D, E, K
- Morseova abeceda - pomocná slova (akát, blýskavice, cílovníci, dálava,...)
- dub letní/dub zimní - letní má kraťasy, zimní má nohavice (podle listu u stopky)
- moje osobní pomůcka na obratníky - jih - kozoroh (obojí končí na h), sever - rak (zní jako severák)
- již zmíněný stalaktit - voda kape a dělá tit, tit, tit; stalagmit je ten druhý a stalagnát si většinou každý pamatuje ;-mrk
A na kolik mnemotechnických pomůcek si vzpomenete vy? Zapojte se do diskuze, třeba vám někdo dobře poradí... Nebo jich znáte tolik, že by to vydalo na celý příspěvek? Hm?
zADEK - dobrý!! :o)
OdpovědětVymazatPomůcka pro římské číslice od 50 nahoru, kterou používám já: LaCiná DáMa.
...a ještě ke krápníkové výzdobě. Stalaktit jsem si taky zapamatoval podle kapání, ale tak, že stalaKtit má \"K\" takže z něj kape (gapat prostě nemůže). :o)
OdpovědětVymazatnejlepší mnemotechnika je wikipedie ale jinak sou to hodně užitečný věci..jen sem si nikdy nedokázal zapamatovat ty pomocny slova u morseovky
OdpovědětVymazatty rimske cislice - to pouziju.. Oskar neni dodnes schopny si je zapamatovat.. kor je ve skole nebrali (no, zajimalo by me, co tam teda jinak delali..)
OdpovědětVymazat-> Koyama: gapat, to mi připomíná jednoho Milášškova kamaráda, který má přezdívku Gapák :-smích
OdpovědětVymazat-> Pliwatko: jasně, stačí si pamatovat adresu Wikipedia.org
-> Melounek: tak jsem ráda, že ten příspěvek přinesl alespoň nějaký užitek
No nádhera (smích) Hlavně ty obratníky využiju, dodnes v nich mám pozemní hokej...
OdpovědětVymazatV soustavě prvkůjsme na gymplu od pana profesora měli pomůcku - ó slečno sundejte si teď poprsenku. Myslím, že se jednalo o šestou skupinu - kyslík, síra, selen. Dále nevím.
OdpovědětVymazatMSF
P.S. IINečetla jsem odkazy. :))) MSF
OdpovědětVymazat->Janova:no aspoň vím, že se ty pomůcky opravdu užívají v praxi ;-mrk
OdpovědětVymazatJeště jedna LOS vs. SOBVzpomněla jsem si na mnemopomůcku z dovolené aneb jak poznat losa od soba!
OdpovědětVymazatLOs má LOpaty
sob je ten druhej, co tahá Santovi sáňky *smajl*
Cosinus se odecita na ose X [Kosinus se odecita na ose iKs] :D
OdpovědětVymazat2. a 4. pad = me
3. a 6. pad = mne
(cislo padu delitelne poctem pismen) :D
kdyz si nemuzete zapamatovat nasi vlajku reknete si leti bila holubice a z ni tece krev, a je to jasny bila je nahore a cervena dole
OdpovědětVymazatbezva. Moje pomůcka pro římské číslice : Civilní Darebáci obklopeni Lidovou Milicí. (LCDM)
OdpovědětVymazatPerfetní, perfektní! Škoda, že tyhle rady nebyly dřív, když jsem chodila do školy. Znám jen befeleme :-)
OdpovědětVymazatBezvadné, děkuji :)
OdpovědětVymazatUrčení krápníků:
OdpovědětVymazatstalagMit:
M vypadá jako dva krápníky rostoucí zespoda nahoru (ze zeMě)
stalakTit:
T vypadá krápník visící seshora z Trámu dolů (ze sTropu)
stalagnÁt:
dlouhé Á znázorňuje dlouhý krápník odshora až dolů.
Nebo:
„Nepleť se mi stalagmite pod nohy, nebo ti stalaktit hodím na hlavu.
Když tam budou dlouho stát, stane se z nich stalagnát.“