31. srpna 2014

Čtečka vs. kniha

“Books are no more threatened by Kindle than stairs by elevators.”
Stephen Fry


Už je to nějaký ten pátek, co máme doma Kindle. Dokonce dva kousky. Časem jsme totiž došli do stavu, kdy jedna čtečka na dva dospělé prostě nestačila. Každý máme svůj. Svůj vlastní. Svého miláššška.

Nejdřív jsem k tomuhle zařízení měla nedůvěru. Vždyť nová knížka přece tááák krásně voní, můžu si v ní listovat, kochat se přebalem, zařadit si ji do knihovny, zachumlat se s ní do deky s šálkem horkého čaje v ruce. 

Ale co čtečka? Nijak zvlášť nevoní, ať už si do ní stáhnu pdf se studijním materiálem nebo novou detektivku z Palmknih. Listování obstarává pár tlačítek. No, listování... Přebal je černobílý, knihovničku nezásobuje, protože ji vůbec nepotřebuje. Akorát ta deka a horký čaj zůstávají. 
Původně jsem taky nevěřila e-inkoustu. Půjde z toho číst na slunci? Nebudou z toho bolet oči?

Většinu předsudků vyvrátilo první blízké setkání s Kindlem (Czechbartův Kindle 3, tedy aspoň myslím, že je to trojka). Čte se z toho dobře, je to příjemné na ovládání, četba se shání lehce (i legální cestou!) a elektronický papír, respektive elektronický inkoust, mě příjemně překvapil.

Časem jsem si pořídila čtečku vlastní, Kindle 4. Zdarma k předplatnému Respektu, no nekup to! Od té doby pomalu přicházím a pro sebe si hodnotím všechny výhody a nevýhody. 
Můj Kindle 4.1.1 a Fera
Výhody? Třeba, že čtení Larssonovy trilogie při každodenním dojíždění vlakem do práce je s Kindlem mnohem lehčí. Taky sbalení knížek na dovolenou je pohoda. Nákup je levnější a rychlejší. A vzhledem k tomu, že jsem před spaním zvyklá číst vleže na pravém boku, hodně jsem ocenila možnost otočení textu na obrazovce o 180 stupňů, zatímco u klasických knih mám problém s pravými stránkami, páč na ně v téhle poloze nevidím...

Jasně, Kindle se nikdy nevyrovná tomu, když máte novou knížku v rukách a poprvé si v ní zalistujete. Nenahradí tu chvíli, kdy stojíte před zaplněnou domácí knihovnou a okem přelétáte hřbety všech těch spisů a děl, u kterých doufáte, že si je jednou přečtete. Kindle jen tak nepůjčíte kamarádce, aby si přečetla ten parádní nový román. Nevezmete si ho do vany a někteří možná raději ani k vodě. Musíte ho krmit elektřinou, ačkoli většina čteček vydrží dlouho nabitá. Nicméně, stojí za to, dát e-knihám šanci.

Myslím, že pan Fry má pravdu. Souhlasím. Vždyť i my, přestože máme dva Kindly, stále kupujeme dost klasických knih. A kupovat budeme, dokud bude za co a knihovna nepraskne ve švech :) 

Žádné komentáře:

Okomentovat

Díky za komentáře!