2. srpna 2007

Jaro, léto, podzim, zima

Ráno padnul můj zrak na reklamní leták, který hlásal: Škola se blíží! Cože? Už? říkám si a v duchu lituju všechny ty školáky, kterým ten nápis jistě pohnul žlučí. Vždyť je teprve druhý srpen, půlka prázdnin před námi (tedy, my vysokoškoláci, co jdeme až někdy 23.9., jsme vysmátí). Jenže, v obchodních kalendářích hyper- a super- marketů plyne čas jinak. Žádné jaro, léto... oni mají svoje specifická období.

Začnu tím nejpopulárnějším. Říká se mu většinou Vánoce se blíží nebo Vánoce jsou za dveřmi, které začíná přibližně s naším podzimem, v některých zaostalejších oblastech však může přicházet teprve s prvním sněhem. (Pozn. Narozdíl od klasických ročních období, začínají ta obchodní v různých oblastech v různou dobu). Vánoce se blíží se vyznačuje nabídkou vánočních ozdob, umělých stromků a prvními zaručenými tipy na dárky. S blížícím se 24. prosincem přitvrzuje slogany: Již máte nakoupeno pro své nejbližší? Končí většinou 25. prosince a je střídáno krátkým obdobím Silvestrovská noc s nabídkou rachejtlí, petard, dělbuchů, alkoholu a příručních lékárniček. Vánoce se blíží může být zpestřováno podobdobími jako jsou nový importovaný Kupte si masku na Halloween nebo tradičním Mikulášská nadílka. Po Silvestru tu máme dozvuk v podobě Povánoční výprodeje vyznačující se hlavně megaslevami, hypervýhodností a superakcemi.

Dalším významným údobím je samozřejmě Velikonoční pomlázka či též Velikonoce jsou tady. Následuje ihned po Povánočních výprodejích, tedy nejpozději koncem ledna. Záleží to také na datu samotných svátků, čím dříve jsou, tím dříve začne i Velikonoční pomlázka. Množství pletených tatarů (pomlázek), barevných kraslic, čokoládových zajíčků a vajíček, perníků s jarními motivy, rozkvetlých dekorativních blbinek, na které se po zbytek roku bude v komoře prášit a roztomilých kuřátkově vyzdobených výloh snad ani nemusím zmiňovat (nicméně , stalo se). Nesmíme však opomenout ani stále více se prosazující Svátek sv. Valentýna pracovně zvaný Kupte si chlupaté, růžovočervené, plyšové, sladké, velké a drahé zbytečnosti, trvající zhruba od půlky ledna do půlky února.

Kolem Velikonoc (jak kdy) nadchází krátké období Svátek matek, v květnu je tu však nesmlouvavé Čas dovolených neboli Léto je za dveřmi plné nafukovacích kruhů (ve tvaru zvířat, křesel a bůhvíčehovšeho), člunů, balonů, bazénů a chemie do nich, stanů, spacáků, karimatek, alutátů, opalovacích krémů, krémů na spáleniny, sprejů proti hmyzu, slunenčích brýlí, plavek, slunečníků, lehátek a gigavýhodných zájezdů k moři a do hor. Toto období je jakýmsi protipólem Vánoce se blíží a je velmi oblíbeno. V půli prázdnin je částečně rušeno právě Škola se blíží, na které jsem ráno narazila. Ach jo, už je to tady. Penály, tužky, aktovky, kalkulačky, učebnice... a za chvíli je tu zima...ehm, pardon...Vánoce se blíží
Pesimismus? Ne, realita!

10 komentářů:

  1. minulé \"Vánoce se blíží\" vyznačující se kouličkami a třásněmi ve výlohách začaly v praze v průběhu října, letos to tipuji, že uhodí hned s koncem \"Škola se blíží\", tedy tak na slabou půlku září.

    OdpovědětVymazat
  2. a protoze se vanoce blizi, tak jsem jeste neschovala vanocni svicny z minulych vanoc.. aspon jsem si usetrila praci!! :))

    OdpovědětVymazat
  3. ->Melounek:To je praktické(mrk). Moje babička si nechávala stále nazdobený malý umělý vánoční stromek ve skříni celý rok.

    OdpovědětVymazat
  4. ->candycane:Je zajímavé,že v Čechách se říká vánočním ozdobám kouličky a u nás na Moravě zase baňky.

    OdpovědětVymazat
  5. A víš jak to mají hyper a supermarkety těžký? Už se vůbec nemůžou s akcí Vánoce se blíží spoléhat na první sníh. Loni by se skoro ani nedočkali. Proto začínají už v říjnu nebo raději rovnou v září./ušklíbáček/

    OdpovědětVymazat
  6. Looney - baňky???To je srandovní... když se řekne baňka, jako první a vlastně i jediné se mi vybaví laboratorní sklo... haprťála paprťála... (chechtík) však to znáte...
    nu což \"baňky na stomečku\" přihazuji k \"šufánku\", ten taky pochází z Moravy, že?

    OdpovědětVymazat
  7. a máš recht...proto nikdy nechci dělat v marketingu...bych se nemoh nikdy podepsat pod takovy svinstvo..narozdíl od marketingovejch expertů sem totiž taky byl dítě..

    OdpovědětVymazat
  8. ->Pliwatko:Jj, je to masáž, tyhlety slogany. Přesvědčuj zasněné dítko, že v září je na nákup vánočních světýlek ještě vážně čas... Co naděláme...

    OdpovědětVymazat
  9. Ehm, tak to u nás v Zapadákově, kde máme tak akorát Hypku a Lidl (pozor, staví se Kaufland, ooo) to tak šílené zase není. Momentálně jsou všude naprosté výprodeje... joo, ťamani mají jednu výhodu - všechny ostatní nemilosrdně tlačí k zániku...:)

    OdpovědětVymazat
  10. ->Abderytka:No, zato Olomouc, krajské město, už krásně pluje vstříc \"Hurá do školy!\" aneb \"Škola se blíží\". Bohužel...

    OdpovědětVymazat

Díky za komentáře!