10. listopadu 2016

Papírové stromečky - návod

Vánoce se kvapem blíží. Tedy alespoň podle letáků ve schránce. Nejvyšší čas vyrobit si trochu té zimní sváteční výzdoby do bytu. Ideálně to chce něco jednoduchého a rychlého, zvlášť pokud doma taky máte zvídavého pomocníka, který rád trhá papír, strká si tužku do nosu nebo se snaží dosáhnout na nůžky, aby zjistil, proč mu je maminka nechce půjčit.
Na mém oblíbeném návykovém Pinterestu jsem takový druh dekorace naštěstí našla. A tak zatímco si naše batole dopřávalo svou půlhodinovou chrupku, já jsem vykouzlila několik papírových stromků. Jak? Tož tak...


Původní návod v němčině je k dispozici na stránkách Wunschfee.com. Pokud máte alespoň trochu zkušenost s origami, pak vám bude těchto deset obrázků bohatě stačit a ani nebudete muset oprášit svou (ne)znalost cizího jazyka nebo se bavit krkolomnými větami z Google Překladače. Uznávám ale, že pro někoho by mohl být zmíněný návod příliš strohý, a tak jsem se rozhodla ho doplnit.
Je to můj první návod, tak se omlouvám za případné nedokonalosti (jako třeba, že jsem si před focením nenechala udělat manikúru).

Co budeme potřebovat:
papír čtvercového formátu
nůžky

Jak na to:
Papír přeložíme po vodorovné a svislé ose a po obou diagonálách. Opět rozložíme.


Přehneme po vodorovné ose tak, aby otevřená strana zůstala dole. Pravou polovinu papíru ohneme kolmo vzhůru (jak ukazuje šipka), rozevřeme a rozložíme tak, aby nám vznikl trojúhelník. Na následujících dvou snímcích jsou zeleným a oranžovým puntíkem označené záchytné body.


Trojúhelník přimáčkneme, a poté přehneme směrem doprava.


Totéž zopakujeme na levé straně. Výsledek vidíte na obrázku níže.


** Pravou přední část skládanky přehneme směrem ke středu. Potom totéž uděláme s levou částí (na obrázku je pro levou část vyznačena linie ohybu). Pozn. Výsledek tohoto kroku je v originálním návodu pod číslem 3.


Pravou část skládanky, kterou jsme právě přehnuli, opět rozložíme, ohneme kolmo vzhůru a rozložíme jako na obrázku dole.


Vznikne tvar draka. Levou část přeložíme směrem doprava dle naznačené šipky.


Výsledek předchozího kroku bude vypadat takto. **


Kroky popsané mezi značkami ** opakujeme i na levé straně. Pak skládanku otočíme a provedeme to samé. Vznikne níže zobrazený tvar.


Nůžkami odstřihneme dolní část. Pokud se vám skládání nepovedlo úplně přesně, klidně můžete provést i radikálnější střih ;)


Potom nastříháme libovolný počet základů budoucího jehličí, nejdříve z jedné, potom z druhé strany trojúhelníku/stromku. Nestříháme až ke středu! Doporučuji spíše kratší střihy, dál od sebe. Čím méně zářezů/nástřihů bude, tím méně práce taky budete mít v dalším kroku.


Teď nás čeká asi nejpracnější část. Ale už se to chýlí ke konci a brzy bude hotovo!

Posledním krokem je postupné ohnutí všech rohů u vytvořených nástřihů. Chvíli mi trvalo než jsem to z originálu pochopila. V návodu to vypadá divně, ale je to jednoduché. Na obrázku jsem tečkovaně naznačila pomocnou čáru.


Takto to musíte udělat na všech osmi ramenech stromku.
Pozor, nezapomeňte ohýbat pouze na jednu stranu. Jinak řečeno - na obrázku níže jsem rohy na pravé straně přehnula směrem k sobě, to znamená, že kdybych chtěla ohýbat rohy na levé straně stromku, musela bych je ohnout od sebe!


Postupně tedy ohněte všechny rohy. U posledních ramen stromku už je to trochu nepohodlné. Proto doporučuji dělat střihy dál od sebe, abyste měli víc prostoru pro skládání. Však uvidíte. Při druhém stromku už si techniku vychytáte. Jako já.


No a to je vlastně všechno. Teď už jen stačí stromek pěkně rozevřít, postavit ho do prostoru a kochat se! Hurá! A než se dítě vzbudí, ještě si stihnete vypít kafíčko ;)


Pokud vás tento projekt navnadil, zkuste třeba ještě jednoduchou papírovou hvězdu, jejíž výrobu na svém blogu pěkně popsala Kubian. My jsme hvězdu zkoušely vytvořit s kolegyněmi na naší nedávné kreativní sešlosti a vypadá to opravdu parádně.

A máte na Vánoce hotovo!

5 komentářů:

  1. Konečně jsme se s holkama dostali k vyrábění stromečků. Překvapivě jsem prošla bez problémů všemi kroky (po prvním přečtení jsem měla dojem, že to nemůžu nikdy zvládnout!), ale poslední část - přehýbání nástřihů - jsem po dvaceti minutách vzdala :-) budu prosit názornou ukázku! :-)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. To je přesně ten bod, který mi Google překladač vysvětlil jako "těžko popsat, ale všichni rychle přišel". Je tam potřeba ten papír složit tak, aby vytvořil trojúhelník. Hlavně by měla vzniknout pěkná špička směrem ven, zbytek trojúhelníku může vypadat jakkoli.
      Myslím, že moje kavárenská vysvětlovačka na kusu ubrousku nakonec slavila úspěch ;)

      Vymazat
  2. Díky za návod, zkusíme. Ještě je čas :)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Pak dej vědět, jak to šlo. Je to opravdu rychlovka, do Vánoc stihneš celý les ;)

      Vymazat

Díky za komentáře!