21. října 2012

O provozu na pozemních komunikacích a lidech


Opět se chystají změny v zákoně o autoškolách. To je takové populární, často se opakující téma, zvlášť když se stále ještě najde dost šílenců, kteří jsou ochotni si řidičák prostě koupit, a nemusí se tak stresovat předepsanými jízdami, testy nebo závěrečnými zkouškami. A bohužel je i dostatek těch, co jim ty řidičské průkazy prodají.

Já jsem ale ráda, že Czechbart je s autoškolou už téměř hotov a nový zákon ho "nezasáhne", protože mimo jiné přináší další zdražení. Navíc, Czechbart na všechny povinné jízdy i hodiny teorie opravdu chodí. A dozvídá se zajímavé věci.

Například. Jak při jízdě na kole ukážete, že chcete odbočit vpravo?

Nijak, protože to nestojí za to?
Upažíte pravou ruku?
Významně pohodíte hlavou směrem kam míříte?
Budete hodně nahlas křičet, aby to všichni slyšeli?

Správná odpověď je v zákoně 361/2000 Sb. o provozu na pozemních komunikacích a o změnách některých zákonů, v paragrafu 30. Ocituji jen nejpodstatnější část: "Paží ohnutou v lokti nahoru se dává znamení o změně směru jízdy na opačnou stranu." To znamená, že když odbočuju vpravo, tak zvednu levou ruku a pokrčím ji v lokti, přičemž, a to je důležité, NEZDVÍHÁM PROSTŘEDNÍČEK (to je úplně jiné znamení)!

Czechbart to nevěděl, dokud mu to v autoškole neřekli. Já to taky netušila. A správně mi neodpověděl ani jeden člověk, kterého jsem se na to zeptala. Málokdo totiž tohle ví. Natož lidé, co sice jezdí na kole, ale nemají řidičák. Jenže neznalost neomlouvá...

Už delší dobu mám pocit, že by se mělo zavést něco na způsob řidičského průkazu pro cyklisty. Dítko, které od deseti let může na kole samo na silnici, sice ve škole projde dopravní výchovou, na jejímž konci získá Průkaz cyklisty, podle zákona ale NEMUSÍ PROKAZOVAT, že zná dopravní předpisy nebo že umí kolo vůbec zabrzdit. Je teda dopravní výchova dostatečná?

Nevím, zda je reálné, aby u sebe každý cyklista povinně vozil cyklistický řidičák, který by dostal až po úspěšné zkoušce. Asi spíš ne. Mám ale pocit, že někteří lidé nemají o pravidlech silničního provozu ani potuchy. A to je špatně. Občas potkám cyklisty, kteří si myslí, že jednosměrka platí jenom pro auta (což občas může být pravda, ale taky to pak na té značce píšou). Nedávno mě šokovala rodinka jedoucí po hlavní silnici přes Bystrovany po levé straně asi proto, aby si ulehčili odbočování. Dva žoviální kolaři jedoucí vedle sebe po poměrně rušné cestě, zabraní do družném hovoru, se stali běžným jevem při letních výletech (a neuhnou, neuhnou, ani se nezařadí za sebe, i kdyby se člověk třeba hlavou na klakson stavěl - zde je vhodné podotknout, že já osobně v autě zřídkakdy na někoho troubím).

Problém ale nakonec bude asi v něčem jiném. Když jedu autem, tak nadávám na některé "debilní cyklisty". Při cestě na kole zase spílám těm "kreténskejm řidičům aut". Ono je to zkrátka tak, že se jako hovada občas chováme na silnici všichni. A teď je otázka, jestli na tom úpravy zákona, cyklořidičáky nebo víc policejních kontrol vůbec něco zmůžou.

P.S. Pokud si vyložím ten zákon trochu volněji, pak při odbočování vlevo bych mohla upažit pravou ruku a ohnout ji v lokti?

LooneyCZ se svým kolem.
Chce si ovšem koupit nové.

6 komentářů:

  1. Ač řidič, vlastnící oprávnění k řízení vozidel už 22 let, jsem toto také netušil. Možná proto, že Vyhláška o pozemní komunikaci se stále aktualizuje, připisují se tam další a další povinnosti, ale nikdo už o nich neinformuje, natož je vyučuje.
    Ale co vím určitě, je, že toto znamení je povinen použít řidič motorového vozidla v případě poruchy směrových světel.
    Takže odpověď, jestli mohu ukazovat pravou, že odbočuji vlevo, je, asi ano. Záleží však na odvaze každého cyklisty, toto znamení použít a doufat, že řidič motorového vozidla jedoucí za ním, tomuto znamení porozumí. Přeci jen, odbočení vlevo je trochu více riskantní, než odbočení vpravo.
    Přeji mnoho šťastných kilometrů na kole i v autě.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Díky za reakci "muže přímo od fochu". Je pravda, že ten zákon se neustále doplňuje a většina řidičů ty změny nezaregistruje. A přiznávám se, že nebýt toho, že mám teď jednoho čerstvého autoškoláka doma, tak bych na některé věci asi zapomněla. Možná by měli být řidiči víc motivovaní, aby si sami dobrovolně pravidla opakovali a doplňovali znalosti... Aspoň formou "autoškoly národa".

      Vymazat
  2. To je pravidlo, které musí používat motorkáři, co nemají blinkr. Kdyby při odbočování doprava musel ukázat pravou rukou, pustí plyn i brzdu a to by mohlo mít fatální následky, proto ta levá. Asi to chtěli sjednotit pro všechna jednostopá vozidla. Řidiči aut by to měli vědět, aby pochopili, co to ten motorkář před nimi vyvádí a nezavinili nějaký průšvih.
    Hodně lidí už pochopilo, že musí sledovat měnící se pravidla českého pravopisu, když nechtějí psát s hrubkami, ale majitelům starých řidičáků by též neuškodilo, kdyby si občas ve vlastním zájmu projeli měnící se pravidla.
    Pozdravuj myšku Algernon :_)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Přesně tak, neuškodilo by jim to, ale málo kdo si doma doopravdy pravidla opakuje.
      V zákoně je to znamení o změně směru jízdy definované obecně, takže člověk si to vyloží tak, že to platí "jen když ti nefungují blinkry". Na kole ale většinou žádné nejsou, a tak by se takto mělo ukazovat vždycky. Propojit si ty dvě informace dohromady by mě ale zřejmě nenapadlo. Ale tenhle příklad je spíš taková třešinka na dortu...
      Algernon píská v odpovědi na pozdrav, mrská vouskama a vrtí čumáčkem ;)

      Vymazat
  3. Napadl mě takový kameňák ze základky, ale ten se musí říct, když se to napíše, tak to vůbec vtipné není :-)

    Jedou starší manželé v autě:
    "Mámo, nejdou nám blinkry!"
    "To nevadí, tak já vždycky vystrčím ruku a ty řiď."

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Jo, ten je dobrej, ale musí se číst nahlas :)

      Vymazat