21. února 2008

Mapa

Mapa made by Looney plus povídání o tom, co to vlastně studuju...
"Co že to vlastně studuješ na té vysoké škole?" ptají se mě často známí a příbuzní. Tato věta většinou v okruhu výše zmíněných osob dosahuje téměř stejné obliby jako jiné populární (studentům často mandlezvedající) otázky typu: "A co z tebe potom bude?" Jaké bylo vysvědčení?" případně "Jak bylo ve škole?"
Když zvědavcům odpovím, že studuji Geografii a geoinformatiku, následuje nezřídka údiv a otázka "A co to je?". Pravda, jsou jedinci, kteří si vyloží alespoň pojem Geografie a ví tedy, že to bude "něco jako zeměpis", ale málokdo si umí vysvětlit to divné slůvko na konci. Spekulují, přikusujíce ke kávě Zlaté spekulky, jak velkou roli asi ve slově hraje ta matika nebo informatika. A já jim to nemám za zlé. O tomhle oboru se moc nemluví, neví se o něm. Přitom je důležitý, hojně používaný a užitečný. Ale co si budeme nalhávat, není to učitelství, medicína nebo práva. Studijní obor, který vás jasně škatulkuje kamsi mezi budoucí učitele, doktory a právníky. Jak tedy ten můj obor vysvětlit?

Nejdůležitějším termínem pro geoinformatiku je Geografický informační systém, zkrátka GIS. "GIS je organizovaný, počítačově založený systém hardwaru, softwaru a geografických informací vyvinutý ke vstupu, správě, analytickému zpracování a prezentaci prostorových dat s důrazem na jejich prostorové analýzy."
Tolik říká definice, kterou každý prvák dřív či později musí plynule odříkat. Jenže vykládejte tohle babičce...

Začala jsem tedy rychle vymýšlet rychlou a jednoduchou definici na všechny ty "příbuzenské sešlosti" a hlavně pro náhodné potkávání se se známými na ulicích, kdy opravdu není čas na hodinový rozbor.
Všem říkám, že prostě "dělám na počítači mapy".

Jakkoli je tohle pojetí zjednodušené, dává tazatelům aspoň jakous takous představu, kam směřují moje studijní snahy. Koneckonců nelžu jim, jen trochu "komprimuju" přesnost sdělení.

Dokladem toho, že mapy jsou vážně nedílnou součástí studia G-GI, budiž jednak naše toaleta, jednak níže uveřejněná mapa, která je přihlášena do soutěže Mapa roku 2007 (njn, ta samochvála).
Mapa rozhleden je výsledek mé semestrální práce v předmětu Tematická kartografie. Ve skutečnosti je samozřejmě větší, má lepší rozlišení a není na ní "Looney-vodoznak". Tahleta skromnější verze (kterou si můžete zobrazit kliknutím na obrázek) však k náhledu myslím bohatě stačí.


Nemělo by býti zapomenuto, že tato mapa podléhá autorským právům a jakékoli její použití bez svolení autorky je přísně zakázáno!!!

7 komentářů:

  1. Mě by zajímalo, jak moc vás trápí s matematikou. Klasickou geografii jsem i přes důrazná varování v prvním semestru zvládla bez středoškolské matiky, ale kvůli tomuto nedostatku si nechávám kartografii jako celoživotní sen. Možná by geoinformatika byla řešením. Ty základy, co jsme měli na univerzitě, byly super. Přeji spoustu dalších zdařilých děl.

    OdpovědětVymazat
  2. Danko,jsem v posledním ročníku, který jede ještě podle staré akreditace, takže matematiky jsem měla jen jeden semestr a v podstatě jsem to zvládla se znalostmi z gymplu. Ale nová akreditace už má matiky tři semestry a to už je drsnější.
    Ovšem kartografie jako taková o matematice moc není. Záleží hlavně na tom jak to pedagog pojme.
    Geoinformatika je obor hodně technický. Neustále se pracuje s počítačem, matematika je tu taky dost důležitá (ale ne nejdůležitější), programuje se, skriptuje se... ale ty výsledky pak stojí za to *smajl*

    OdpovědětVymazat
  3. Looney,každá mapa (vlastně cokoliv, co chceš popsat a umístit do prostoru) musí mít nějaký referenční bod (souhrn bodů), ke kterému se vztahuje a od kterého se měří.. že? ;-) Ano.
    No a protože opravdu vůbec nic není pevné, vše se hýbe, otáčí, deformuje (včetně prostoru samotného, který se velmi neznatelně rozpíná spolu s Vesmírem), tak je každá mapa v podstatě nepřesná. Neznepokojuje tě to? ;-)

    OdpovědětVymazat
  4. Kamio,kdyby to kartografové měli brát takhle, byli by brzy všichni na antidepresivech. V tvých slovech je totiž něco... silně znepokojujícího!!!

    OdpovědětVymazat
  5. Mapa je ale moc hezká, to já oceňuju. Mě tohle poznání (že neexistuje žádný pevný bod jako bylo řečeno ve starověku) taky velmi znepokojilo, a to velmi, jako VELMI... protože ta otázka \"vzhledem k čemu?\" má v sobě onu dynamiku Vesmíru (ať to zní pateticky jak chce)... jde na ni odpovědět, ale pouze s tím , že vždy musíš něco zanedbat pro svůj miniaturní vliv, ale tenhle rozkladný faktor tam je pořád... je i tady:

    http://kamilic.bloguje.cz...zdy.php

    OdpovědětVymazat